Ako funguje elektronická neschopnosť a kto ju vystavuje?

Ako funguje elektronická neschopnosť a kto ju vystavuje?

Každého z nás občas navštívi nemilá návšteva v podobe nejakej choroby. Či už ide o mierne prechladnutie alebo závažnejšiu chrípku, všetky tieto nečakané spoločníčky nám môžu na pár dní až týždňov spôsobiť nepríjemnosti. Jedným z problémov je aj pracovná neschopnosť, alebo možnosť nakaziť svojich kolegov.

V takom prípade je nevyhnutné predložiť potvrdenie od lekára o dočasnej pracovnej neschopnosti. V dobe, kedy sa internet stal neoddeliteľnou súčasťou našich životov, prichádza aj elektronická podoba „péenky“. Čo je to ePN a ako ju získať?

Čo je to ePN?

Keď sa kvôli chorobe nemôžete dostaviť do práce, lekár vám môže vystaviť potvrdenie o dočasnej pracovnej neschopnosti, ktoré je známe ako „péenka“ (PN).

V súčasnosti sa tento dokument skladá z dvoch častí.

Prvú časť dostane chorý zamestnanec, ktorý o PN požiadal. Ide o Priepustku dočasne práce neschopného poistenca.

Lekár je zároveň povinný druhú časť PN zaslať príslušnému úradu. Keďže je táto časť zasielaná elektronicky, používa sa na ňu výraz elektronická PN – skrátene ePN.

Na čo slúži elektronická PN?

Elektronická PN funguje na rovnakom princípe ako klasická PN. Potvrdzuje, že zamestnanec nie je dočasne schopný pracovať, a preto nemôže dostávať bežnú mzdu. Ak má zamestnanec potvrdenú PN, dostáva za dni pracovnej neschopnosti finančnú náhradu v podobe časti svojej bežnej mzdy. O náhradné peniaze tak prostredníctvom ePN žiada lekár, a vy sa o to nemusíte ďalej starať.

Ako získať ePN

Rovnako ako pri klasickej PN, musí chorý zamestnanec navštíviť svojho obvodného lekára. Ten na základe vyšetrenia, ktoré musí v tomto prípade viesť k potvrdeniu o pracovnej neschopnosti, môže vystaviť ePN, ktorú následne odošle do príslušného systému.

Informáciu o vystavení ePN dostane pacient a môže ju zdieľať so svojím zamestnávateľom. Výhodou je, že zamestnávateľ má prehľad o pracovnej neschopnosti svojich zamestnancov v reálnom čase a nemusí čakať na fyzické potvrdenie o pracovnej neschopnosti.

Zmena z piatich papierov na jeden

Pôvodné PN sa skladali z piatich častí. Od roku 2020 a zavedenia ePN sa skladajú len z 3 častí:

část povinnost
1. Hlášení vašemu ošetřujícímu lékaři o vzniku dočasné pracovní neschopnosti
2. Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce
3. Hlášení vašeho ošetřujícího lékaře o ukončení dočasné pracovní neschopnosti

Pre chorého zamestnanca je však dôležitá len druhá časť – Priepustka dočasne práce neschopného poistenca. Prvá a tretia časť sa elektronicky odosiela na Sociálnu poisťovňu.

Je dôležité spomenúť, že pacient nemusí odovzdávať papierovú priepustku, ktorú dostal od lekára, no stále musí informovať svojho zamestnávateľa o svojej práceneschopnosti emailom, telefonicky alebo SMS správou.

Aké pravidlá platia pre ePN?

Pacient má počas PN niekoľko povinností:

  • Oznámiť svojmu lekárovi, na akej adrese sa počas pracovnej neschopnosti bude nachádzať
  • Správne označiť zvonček na svojom bydlisku menovkou
  • Predložiť platný preukaz totožnosti, ak ho kontrola požiada
  • Predložiť Priepustku o pracovnej neschopnosti, ktorú mu vystavil lekár
  • Opúšťať adresu počas choroby len v lekárom povolených hodinách

Treba dodať, že aj tu platí pravidlo, že čas vychádzok stanovuje lekár v rozmedzí od siedmej do devätnástej hodiny na maximálne šesť hodín denne.

Výhody ePN

Elektronická PN prináša pacientom pohodlnejší spôsob oznámenia svojej choroby zamestnávateľovi.

Jednou z hlavných výhod je fakt, že s Priepustkou o dočasnej pracovnej neschopnosti nemusí chodiť za zamestnávateľom, pretože tá je zamestnávateľovi automaticky zaslaná cez elektronickú poštu.

Zjednodušenie administratívy platí aj pre samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO). Po ukončení pracovnej neschopnosti však musia podať oznámenie o ukončení, ktoré je potrebné osobne, elektronicky alebo poštou zaslať na Sociálnu poisťovňu.
eneschopenka

Zdroje: Sociálna poisťovňa, Zákon o sociálnom poistení, Zákonník práce, Úrad verejného zdravotníctva SR