Telemedicína pomáha zvyšovať dostupnosť zdravotnej starostlivosti

Telemedicína pomáha zvyšovať dostupnosť zdravotnej starostlivosti

Česká republika nasleduje svet v trende digitalizácie zdravotníctva. V posledných rokoch sa spájajú ódy predovšetkým na dištančnú lekársku starostlivosť, ktorá ako nástroj modernej medicíny predstavuje budúcnosť starostlivosti o pacientov. Elektronizácia zdravotníctva znamená lepšiu prevenciu, inklúziu, diagnostiku a liečbu a šetrí čas chorých aj lekárov. O telemedicíne mnohí možno prvýkrát počuli až za čias pandémie, ale obľuba tejto formy lekárskej starostlivosti naďalej rastie.

Digitalizácia zdravotníctva

Modernizácia medicíny má za cieľ maximálne zefektívniť ľudskú prácu a tam, kde je to možné, ju podporiť modernými technológiami. Základné princípy nových technológií v rámci digitalizácie zdravotníctva v sebe zahŕňajú službu telemedicína. Tá je súčasťou eHealth, čo je odbor označujúci elektronizované zdravotníctvo. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) ju definuje ako súhrnné označenie pre zdravotnícke aktivity, služby a systémy prevádzkované na diaľku prostredníctvom informačných a komunikačných technológií za účelom podpory globálneho zdravia, prevencie a zdravotnej starostlivosti, rovnako ako vzdelávanie, riadenie zdravotníctva a zdravotníckeho výskumu.

Čo je telemedicína?

Telemedicína v doslovnom preklade znamená „liečim (latinsky medeor) na diaľku“ (grécky teľa). Telemedicína je dištančná lekárska starostlivosť, teda komunikácia pacienta a lekára na diaľku. Ide o rýchlo sa rozvíjajúci fenomén. Prenos lekárskych informácií o pacientovi prebieha prostredníctvom šikovných aplikácií, videohovoru, alebo online monitorovaním v domácom prostredí.

Princíp tkvie v tom, že pacient využíva na kontakt a konzultáciu s lekárom nejaký vzdialený zabezpečený prístup na internete, čo spružní celý proces stanovenia diagnózy, predpísania liekov, odoslania k odborníkovi a podobne. Zahŕňa aj online monitoring, kedy zistené hodnoty o pacientovi sám systém odovzdáva odbornému lekárskemu pracovisku. Alebo chytré aplikácie, ktoré napríklad uľahčia objednanie termínu vyšetrenia.

digitalizacia zdravotnictvo

Prístup verejnosti k telemedicíne sa razantne zmenil obzvlášť počas pandémie. Vznikla celá rada kvalitných českých telemedicínskych projektov a rozvoj českého eHealth finančne a legislatívne podporujú štát aj poisťovne. Aj napriek tomu, že väčšina zdravotných zariadení sa už vrátila do plnej prevádzky, popularita vyšetrenia na diaľku stále rastie. Mnoho pacientov si dištančnú medicínu vyskúšalo najmä v karanténe, a aj v budúcnosti s ňou počíta.

Telemedicína namiesto lekárov?

Problém s telekomunikáciou u laickej verejnosti spočíva v nedostatku jasných a zrozumiteľných informácií. Podľa online prieskumu agentúry Ipsos takmer polovica Čechov netuší, ako presne telemedicína funguje, kde sa môže uplatniť a pre koho je vhodná. V čase pandémie radšej uprednostnili samodiagnostiku kvôli strachu zo zdravotníckych zariadení. Zlá úroveň informovanosti je potom živnou pôdou pre všelijaké mýty a hoaxy.

„Mobilné aplikácie rozhodne nemožno považovať za plnohodnotnú náhradu klasickej zdravotnej starostlivosti. Ich nesporný prínos ale tkvie v tom, že pacientov motivujú k lepšej a dôslednejšej starostlivosti o zdravie. Ide preto o ideálny doplnok odbornej starostlivosti,“ hovorí Václav Vachta, generálny riaditeľ zdravotníckej skupiny EUC, ktorá je v ČR jedným z priekopníkov zavádzania telemedicínskych technológií do praxe.

zdravotná starostlivosť

Prínos telemedicíny pre zdravotníctvo

Aplikácia pre záchranu života v núdzi je Záchranka. Na jej vývoji i rozvoji sa podieľajú záchranné služby. Podobne ako pri telefónnom hovore sa s jej pomocou spojíte s dispečerom linky 155.

Inštitút klinickej a experimentálnej medicíny (IKEM) pripravil pre svojich pacientov komunikáciu, ktorá uľahčuje výmenu informácií medzi pacientom a ošetrujúcim lekárom i ďalšími špecialistami, pacient v nej nájde aktuálne správy o svojich predpísaných liekoch, môže v nej požiadať o recept, keď mu lieky dochádzajú, alebo sa objednať na kontrolu.

MySugr je aplikácia pre diabetikov. Bola vytvorená diabetikami pre diabetikov a ponúka tak presne tie funkcie, ktoré pacient s cukrovkou potrebuje. Unikátnou funkciou je potom výpočet približnej hodnoty glykovaného hemoglobínu (HbA1c) pri dostatočnej frekvencii a dĺžke merania glykémie. Užívateľa motivuje k častejšiemu a pravidelnejšiemu meraniu glykémie, počítaniu sacharidov či k vyššej fyzickej aktivite.

Vlastnú klientsku aplikáciu ponúka takmer každá zdravotná poisťovňa. Väčšinou v nej uvidíte prehľadne platby poistného aj výdavky za lekára. Môžete cez ňu vybaviť aj príspevok z fondu prevencie či nahlásenia stratenej kartičky poistenca.

Virtuálna sestra Emmy šetrí čas už vo viac ako dvoch stovkách ordináciách. Ich služby využilo vyše 60 tisíc pacientov. Emmy pomáha s bežnou administratívou, telefonátmi od pacientov, žiadosťami o recept, objednáva na prehliadku alebo bezpečne a rýchlo odovzdá informácie. Zvládne odbaviť až 1.000 prípadov denne.

Lekár online 24/7 je služba dištančnej starostlivosti ponúkaná EUC pomocou rovnomennej aplikácie. Pacient v nej môže riešiť svoje problémy s lekárom okamžite mobilom alebo na počítači s pripojením na internet, dostupná je nepretržite.

Budúcnosť telemedicíny

Edukácia verejnosti na tému vlastného zdravia a prevencie je jednou z ciest, ako zvýšiť kvalitu života a naučiť Čechov dlhodobo dôslednejšiu starostlivosť o svoj zdravotný stav. Telemedicína nenahrádza lekára a zdravotnícke zariadenia. Digitalizácia zdravotníctva nemá byť strašiakom, ale pozitívnou vyhliadkou do budúcnosti. Dohliadať na svoje zdravie cez mobil ľahko a účinne už dnes nie je žiadne sci-fi. Jedným z príkladov je práve múdra aplikácia mojeEUC. Vysoko zabezpečená platforma umožňuje ľahký prístup k službe Lekár online 24/7.